電力中央研究所 報告書(電力中央研究所報告)
報告書データベース 詳細情報
報告書番号
Y89008
タイトル(和文)
わが国のリゾート開発の課題その1-リゾート客の行動分析-
タイトル(英文)
PROBLEMS OF RESORT DEVELOPMENT IN JAPAN PART1 ANALYSIS OF VISITORS BEHAVIOR
概要 (図表や脚注は「報告書全文」に掲載しております)
我が国の先進リゾート地4ヵ所を対象として,実際にリゾート地で宿泊している客に対し実施したアンケート調査のデータを用い,利用客がどのような要因で行き先を決定しているのかを定量的に明らかにした。アンケートの単純集計から,現在のリゾート客の所得水準はかなり高いこと,リゾート地での過ごし方は訪問回数に依らないことがわかった。ロジットモデルを用いた分析結果から,1)非日常性を売り物にするリゾートでは,徹底したレジャーメニューの多様化を図り,新しいレジャーのトライアラーを誘引する。2)リピーターを誘引するためのリゾートでは,レジャーメニューを厳選し,必要最小限の施設で差別化を図る。3)訪問回数に応じたコストの引下げや予約の簡便化によって,日常的にリゾートを利用できる環境を整え,併せて施設稼働率の平準化を図る。などの留意点をまとめた。
概要 (英文)
MANY RESORT DEVELOPMENT PROJECTS HAVE BEEN PLANNED IN JAPAN SINCE 1987. RESORTS ARE EXPECTED TO PROMOTE DEVELOPMENT OF REGIONAL SOCIETIES. HOWEVER,THERE ARE SOME MISGIVINGS ABOUT THE FUTURE DEMAND FOR RESORTS AND EFFECTS ON REGIONAL DEVELOPMENT. THIS STUDY CONSIDERS HOW TO DEVELOP SUCCESSFUL RESORTS BY ANALYZING WHAT MAKES PEOPLE VISIT. THE VISITOR DATA FROM FOUR FAMOUS RESORTS IN JAPAN WAS EXAMINED FROM AUGUST TO OCTOBER 1989. ACCORDING TO THE SURVEY DATA,RESORT GUESTS AT PRESENT ARE RICHER AND BOTH REPEATERS AND TRIERS HAVE THE SAME TASTE FOR RESORT ACTIVITIES. VISITOR CHOICE BEHAVIOR WAS ANALYZED USING THE LOGIT MODEL. THE RESULTS ARE SUMMARIZED BELOW. (1) EMPHASIZE UNUSUALNESS,TARGET TRIERS WHO LIKE NEW FASHIONABLE SPORTS,AND INVEST IN RENEWAL OF FACILITIES AND LEISURE ACTIVITIES. (2) WHEN EXPERIENCED GUESTSARE TARGETTED,GUIDE THE RESORT CHARACTER WITH MINIMUM FACILITIES AND LEISURE MENU. (3) DISCOUNT REPEATERS BILLS AND MAKE BOOKING EASIER AND SPEEDIER TO CONTROL THE SEASONAL AND WEEKLY CHANGE IN NUMBER OF VISITORS.
報告書年度
1989
発行年月
1990/04/01
報告者
担当 | 氏名 | 所属 |
---|---|---|
主 |
小野島 智子 |
経済研究所経済部社会環境研究室 |
キーワード
和文 | 英文 |
---|---|
余暇活動 | RESORT DEVELOPMENT |
旅行需要 | ANALYSIS OF CHOICE BEHAVIOR |
ロジットモデル | LOGIT MODEL |
リゾート客アンケート | VISITOR QUESTIONNAIRE |