電力中央研究所 報告書(電力中央研究所報告)
報告書データベース 詳細情報
報告書番号
Y04004
タイトル(和文)
チーム評価に関する研究(その2) -シミュレータ訓練用評価手法の検討-
タイトル(英文)
Study on team evaluation (Part 2) -A method to evaluate a team during simulated training for trouble shooting
概要 (図表や脚注は「報告書全文」に掲載しております)
火力発電所の運転チームを対象に、方向付け、意思決定、権限と責任、ワークロード管理を評価するチェックリストを試作した。チェックリストは、異常事象対応の6つのステップに分割し、各ステップにおいて評価可能なチームワークサブ要素を、最低必要なことが行われれば2点、模範的な行動であれば5点する変則5段階評価によって評価するものである。火力発電所の2つの運転チームに対して、本チェックリストを使ったチームワーク評価を行ったところ、変則5段階評価によって評価者間のばらつきをある程度抑制できること、チームの動きが激しい場面の評価では評価者間のばらつきが大きく、逆に緩やかな場面ではばらつきが小さいこと、観察によって直感的に感じる2チームのトラブル対応の特徴とチェックリストによる評価結果が整合性を示していることから、本チェックリストによってチームワークを評価できる可能性が示唆された。
概要 (英文)
This report discusses a method to evaluate team work under simulated abnormal operating conditions of a thermal power plant from the view points of Orientation, Decision Making, Power & Responsibility and Workload Management that compose the Team Work Element Model proposed in the series of this study. The authors define that the experienced instructors in operator training center are the ones who use this method and put their experiences to practical use for evaluating team work. This method uses a check list with which evaluators evaluate team work of a team facing abnormal conditions. The authors develop a prototype of the check list for thermal power plant operator team. This check list has following features. The whole process of the trouble shooting is divided into 6 steps. In each step, some of the team work sub-elements are evaluated. Each sub-element is evaluated several times in the whole process. In total, there are 43 check items in the check list. The authors adopt varied 5 point rating scales with scale 5 for an ideal or model behavior and scale 2 for a lowest but passable behavior. The scales 2 and 5 have the description of each behavior. The prototype check list is tested for the evaluation of two teams of thermal power plants by 5 evaluators. The trial shows followings. First, the varied 5 point rating scale shows the possibility to reduce the scatters of evaluated results among evaluators. Second, results for steps in which team busily respond to the situation vary widely among evaluators and ones for calm situation vary narrowly. Third, the results from this check list has the consistency with the one obtained from the expert judgment by the experienced instructors.
報告書年度
2004
発行年月
2005/03
報告者
担当 | 氏名 | 所属 |
---|---|---|
主 |
佐相 邦英 |
社会経済研究所ヒューマンファクター研究センター |
共 |
淡川 威 |
社会経済研究所ヒューマンファクター研究センター |
共 |
蛭子 光洋 |
社会経済研究所ヒューマンファクター研究センター |
共 |
廣瀬 文子 |
社会経済研究所ヒューマンファクター研究センター |
キーワード
和文 | 英文 |
---|---|
チーム | team |
評価 | evaluation |
チームワーク | team work |
シミュレータ訓練 | simulator training |
チェックリスト | check list |