電力中央研究所 報告書(電力中央研究所報告)
報告書データベース 詳細情報
報告書番号
S03004
タイトル(和文)
ヒューマンファクター教育効果の評価法に関する調査
タイトル(英文)
Investigation of Evaluation Methods for Human Factors Education Effectiveness
概要 (図表や脚注は「報告書全文」に掲載しております)
最近の電力自由化の流れの中にあっては、コスト低減が求められ、教育についても投資に見合った効果が求められている。そこで、大学等における教育効果の評価研究や企業内教育の実態を調査し、ヒューマンファクターカルチャーの醸成プロセスが見えるヒューマンファクター教育効果の評価法を検討した。その結果、ヒューマンファクター教育の目的(ヒューマンファクターを理解することにより、ヒューマンエラーを低減し、人間や機械のパフォーマンスを向上させるとともに、人間自身の健康や福祉の向上を図ろうとする態度、信念と行動を醸成する)を考えると、評価内容はヒューマンファクターに対する意識の変化と具体的行動としての改善提案とすることが望ましい。また、評価手法としてはアンケートが適しており、評価のタイミングは、教育直後と職場で一定期間経過した後が望ましい。今後、当所の各種教育コースや電力に出向いて行う教育研修などの場で本アンケートを用いたデータを収集することにより、ヒューマンファクター教育に適した教育効果評価法の確立を図る。
概要 (英文)
Education effectiveness in accordance with investment is required in the stream of electric power regulation alleviation. Therefore, evaluation methods for human factors education effectiveness which can observe human factors culture pervading process were investigated through research activities on education effectiveness in universities and actual in house education in industry companies. As a result, the contents of evaluation were found to be the change of feeling for human factors and some improving proposals in work places when considering the purpose of human factors education. And, questionnaire is found to be suitable for the style of evaluation. In addition, the timing of evaluation is desirable for both just after education and after some period in work places. Hereafter, data will be collected using these two kinds of questionnaires in human factors education courses in CRIEPI and some education courses in utilities. Thus, education effectiveness evaluation method which is suitable for human factors education will be established.
報告書年度
2003
発行年月
2004/03
報告者
担当 | 氏名 | 所属 |
---|---|---|
主 |
吉村 誠一 |
ヒューマンファクター研究センター |
共 |
藤本 順三 |
ヒューマンファクター研究センター |
共 |
佐相 邦英 |
ヒューマンファクター研究センター |
共 |
長谷川 尚子 |
ヒューマンファクター研究センター |
キーワード
和文 | 英文 |
---|---|
ヒューマンファクター | Human Factors |
ヒューマンエラー | Human Errors |
教育 | Education |
教育効果 | Education Effectiveness |