電力中央研究所 報告書(電力中央研究所報告)
報告書データベース 詳細情報
報告書番号
Y05022
タイトル(和文)
意識調査に基づくHEMSの普及可能性評価
タイトル(英文)
Estimation of diffusion potential of Home Energy Management System (HEMS)based on questionnaire survey data
概要 (図表や脚注は「報告書全文」に掲載しております)
HEMSに対する支払い意志額の回答結果によると、HEMSが一般に認知されることを前提とすれば、HEMSの導入費用が2万円まで低下した場合には、1年で導入費用を回収できるなら73%の世帯で、導入費用の回収を期待しない場合でも46%の世帯で導入条件を満たす可能性がある。一方で、人感センサーなどを用いた自動運転機能によって、エアコンや照明などの不要な運転・点灯を削減することによる省エネルギー効果は、あまり大きく見込めないことが明らかとなった。HEMS導入による省エネ効果が保証された場合、HEMSの導入費用が5万円程度であれば、導入費用の回収によって普及率が高まる可能性があるが、HEMSに期待される省エネ効果が主に情報効果になるため、省エネ効果の保証が難しいことに注意が必要である。消費者が望む機能はそれぞれ異なるため、HEMSの普及拡大には消費者が必要とする機能を選択できることが重要である。
概要 (英文)
This report presents an estimation of the home energy management system (HEMS) diffusion and its energy saving effects by analyzing the questionnaire survey data. We surveyed one thousand households in the service area of Tokyo Electric Power Company in Feb. 2005 to collect data including the willingness-to-pay for HEMS, usage of household appliances that HEMS controls, and energy consumption data.The analysis demonstrates that HEMS would be accepted by 46% of households if the installation cost decrease to the commonly referred target, i.e. twenty thousand yen without payback of investment by the energy saving effects. It would reach 73% with payback in one year, 63% in two year. However, based on data concerning usage of air conditioners and lighting fixtures, energy saving effects of the automatic control system might not be significant, that is consistent with the findings in field-tests by NEDO. Consequently, the energy saving effects by HEMS will be provided mainly by the effect of information that encourages voluntary activities for energy savings. We found that if the reduction rate of household energy consumption is ensured by HEMS, saturation level of HEMS would increase in the case the instllation cost is around fifty thousand yen. However, it would be essentially difficult to ensure the energy saving effects of HEMS because of the difficulty to estimate the effect of information.To enhance the consumer's acceptance of HEMS, the flexibility to compose HEMS by each consumer's choice is also important as well as the cost reduction of HEMS. The survey data indicates that certain numbers of consumers will not accept the too-automated system or system with components they do not think reliable.
報告書年度
2005
発行年月
2006/05
報告者
担当 | 氏名 | 所属 |
---|---|---|
主 |
今中 健雄 |
社会経済研究所事業経営・電力政策領域 |
共 |
浅野 浩志 |
社会経済研究所事業経営・電力政策領域 |
キーワード
和文 | 英文 |
---|---|
家庭用エネルギーマネージメントシステム(HEMS) | Home Energy Management System (HEMS) |
意識調査 | Questionnaire survey |
支払い意志額 | Willingness-to-pay (WTP) |
費用回収年数 | Pay back time |
省エネルギー | Energy savings |