電力中央研究所 報告書(電力中央研究所報告)
報告書データベース 詳細情報
報告書番号
U98029
タイトル(和文)
MOX新燃料の輸送時安全性評価 -輸送物の仮想海没時被ばく線量評価-
タイトル(英文)
Study on Transport Safety of Fresh MOX Fuel -Radiation Dose from Package Hypothetically Submerged into Sea-
概要 (図表や脚注は「報告書全文」に掲載しております)
MOX新燃料の海上輸送が計画されている。MOX新燃料の海上輸送に使用する運搬船の構造・設備については、IMO(国際海事機関)においてINFコードと呼ばれる特別の安全基準が策定されている。一方、放射性物質の輸送については、IAEA(国際原子力機関)の定めた「放射性物質安全輸送規則」に安全基準が策定されている。以上の規則に従って、MOX新燃料は安全に輸送される。しかし本評価では、何らかの理由でMOX新燃料輸送物が海没し、核種が漏洩することを想定した場合の被ばく線量評価を行った。その結果、沿岸域の海没および大洋域の海没、両方のケ-スともに、公衆の被ばく線量評価結果は、ICRPの勧告による公衆被ばくの実効線量当量を十分に下回るものであった。
概要 (英文)
The sea transport of fresh MOX fuel from Europe to Japan is being planned. For the structure and equipment of transport ships for fresh MOX fuels, a special safety standard called the INF Code of IMO(International Maritime Organization) has been established. For transport of radioactive materials, a safety standard stipulated in Regulations for the Safe Transport of Radioactive Material issued by IAEA (International Atomic Energy Agency) has been established. Under those code and standard, the fresh MOX fuel will be sea-transpoerted safely. However, a dose assessment has been made assuming that a fresh MOX fuel package might be hypothetically submerged into the sea by unexpected reasons. In both cases for a package sunk near shore and for that sunk at the ocean, evaluated results of the dose equivalent by radiation exposure to the public were far below the dose equivalent limit of the ICRP recommendation (1mSv/year).
報告書年度
1998
発行年月
1999/07
報告者
担当 | 氏名 | 所属 |
---|---|---|
主 |
津旨 大輔 |
我孫子研究所環境科学部 |
共 |
鈴木 浩 |
我孫子研究所環境科学部 |
共 |
三枝 利有 |
我孫子研究所バックエンドプロジェクト輸送・貯蔵チーム |
共 |
丸山 康樹 |
我孫子研究所環境科学部 |
共 |
伊藤 千浩 |
我孫子研究所バックエンドプロジェクト輸送・貯蔵チーム |
共 |
渡部 直人 |
我孫子研究所バックエンドプロジェクト輸送・貯蔵チーム |
キーワード
和文 | 英文 |
---|---|
MOX新燃料 | Fresh MOX Fuel |
被ばく線量評価 | Dose Assessment |
海上輸送 | Sea Transport |
海洋拡散 | Ocean Diffusion |
海没事故 | Sea transport accident |