電力中央研究所 報告書(電力中央研究所報告)
報告書データベース 詳細情報
報告書番号
U93059
タイトル(和文)
臨海部における基礎鋼構造物の劣化診断技術(その2)土壌中腐食に関する評価法の提案
タイトル(英文)
DETERIORATION ASSESSMENT OF STEEL FOUNDATIONSTRUCTURES IN COASTAL REGION. (PART-2) PROPOSAL ON ASSESSMENT OF SOIL CORROSION
概要 (図表や脚注は「報告書全文」に掲載しております)
臨海施設の中には、既に設計時に想定した耐用年限を越えるものがでてきており、特に構造物全体を支持する基礎構造物の劣化度判定は重要な課題となっている。鋼構造物を想定した場合、経年劣化の主たる評価要因は土壌中腐食であるが、臨海部における土壌中腐食の実態は十分調査・解明されていないのが実情である。本研究報告では、まず、土壌中腐食に関する基礎データを取得するために室内模擬試験を行った。試験では、地下水位の変動帯を想定し、塩分濃度と土の粒径を環境パラメータとした。試験片には、鋼管杭から切り出した母材部、溶接部および溶接部に圧縮力をかけた3種類を用いた。この結果、NaCl濃度3%の模擬地下水中で土壌の通気性がよい場合に、腐食が顕著に進むことが確認できた。最終的には、これらの腐食試験および過去の調査結果に基づいて現地調査項目と劣化診断フローを提案し、基本的な考え方を示した。
概要 (英文)
THE IN-SERVICE PERIODS OF SOME FACILITIES INCOASTAL REGIONS HAVE ALREADY PASSED THE DESIGN LIFE SO DETERIORATION ASSESSMENT, ESPECIALLY OF FOUNDATION STRUCTURES BEARING UPPER STRUCTURES, HAS BECOME IMPORTANT. IN THE CASE OF STEEL STRUCTURES, THE MAIN EVALUATION FACTOR IS SOIL CORROSION, BUT ITS ACTUAL STATE IN COASTAL REGION HAS NOT BEEN CONFIRMED. CORROSION SIMULATION TESTS WERE CARRIED OUT TO OBTAIN BASIC DATA ON SOIL CORROSION. THESE TESTS SIMULATED CHANGING GROUND WATER LEVEL, AND CONSIDERED THE CONCENTRATION OF NACL SOLUTION AND SOIL GRAIN SIZE. THREE TEST PIECES: NORMAL, WELDED, AND COMPRESSED, CUTFROM STEEL PIPE PILES, WERE USED. THE CORROSION RATE WAS VERY HIGH WHEN THE SOIL HAS HIGH AERATION AND 3%-NACL GROUND WATER. BASED ON TEST RESULTS AND PREVIOUS INVESTIGATION, A FIELD INVESTIGATION TECHNIQUE IS PROPOSED. THE FILED TEST ITEMS ARE SOIL AND WATER ANALYSIS, AND ELECTRIC POTENTIAL MEASUREMENTS. PRELIMINARY SURVEYS, ENVIRONMENTAL INVESTIGATION, THICKNESS MEASUREMENT OF EXISTING STRUCTURES, NUMERICAL SIMULATION, AND ASSEESSMENT TECHNIQUES ARE DISCUSSED.
報告書年度
1993
発行年月
1994/03/01
報告者
担当 | 氏名 | 所属 |
---|---|---|
主 |
山本 広祐 |
我孫子研究所構造部構造解析グループ |
共 |
工藤 康二 |
我孫子研究所耐震部土質グループ |
共 |
西 好一 |
研究開発部計画課 |
キーワード
和文 | 英文 |
---|---|
基礎鋼構造物 | STEEL FOUNDATION STRUCTURE |
劣化診断 | DETERIORATION ASSESSMENT |
土壌中腐食 | SOIL CORROSION |
腐食試験 | CORROSION SIMULATION TEST |
地下水 | GROUND WATER |