電力中央研究所 報告書(電力中央研究所報告)
報告書データベース 詳細情報
報告書番号
T98014
タイトル(和文)
EV用シール形鉛電池の寿命に与える高効率運転法の効果と急速補充電の影響
タイトル(英文)
Effects of high efficiency charging operation and rapid charging on cycle life for EV's valve-regulated lead-acid battery
概要 (図表や脚注は「報告書全文」に掲載しております)
電気自動車用シール形鉛電池を、充電電気容量を極力減らした、より高いエネルギー効率での運用を試み、サイクル寿命に与える影響を検討した。6回の充電のうち、5回を従来の充電電気容量よりも10%少なくして充電し、残り1回は従来どおりの充電を行い、不足充電を補った運用をした。この運用により、過充電による正極板での格子腐食を抑制して、3割程度サイクル寿命を伸ばすことができる。エネルギー効率は、平均で約74%から約83%まで向上して運用することとができる。 一方、基本充電は夜間に行い、補充電として急速充電を行い、一日の走行距離を伸ばす運用をした時の影響を検討した。総走行距離に相当する積算放電容量は、急速充電の有無にかかわらず同程度得られる。利用日数に相当するサイクル数は25%程度減少する。急速充電は、低い電圧規制を設定し、1.5Cと大きな電流値の定電流で行うことで、電池を劣化させることなく運用できる。
概要 (英文)
In order to increase the electric demand during nighttime by charging EV batteries, we investigate a new charging condition that allows complete charging of an EV battery in a short time with high efficiency. This high-efficiency charging operation with inimal overcharging capacity is proposed in order to improve energy efficiency and the cycle life. In this operation, the EV battery system is charged using a three-step constant-current method with 105% of the preceding discharge capacity five out of six times and once with 115%. This operation can increase the energy efficiency from 74Wh% to 83Wh% on average and prolong cycle life by about 30%, to more than 400 cycles.In addition, rapid charging can extend the EV daily driving range significantly. In order to investigate the effects of rapid charging on the cycle life of the battery system, the battery system was charged using a four-step constant current (20A+12A+6A+3A) method regulated with a capacity in cycle test. Rapid charging was carried out after one SFUDS79 pattern discharging. Then, the battery was discharged again. A low voltage of 180V was used to regulate the rapid charging with constant current of 1.5C (90A). The rapid charging resulted in a cycle life of about 400 cycle life, shorter by 30% than only four-step charging without rapid charging, but obtained the same accumulated discharging capacity (30kAh). The use of a low voltage for regulation suppressed corrosion of the grid of the positive plate.
報告書年度
1998
発行年月
1999/03
報告者
担当 | 氏名 | 所属 |
---|---|---|
主 |
池谷 知彦 |
狛江研究所リチウム二次電池プロジェクト |
共 |
石原 薫 |
狛江研究所リチウム二次電池プロジェクト |
共 |
三田 裕一 |
狛江研究所リチウム二次電池プロジェクト |
共 |
沢田信之 |
北海道電力 総合研究所 |
共 |
村上 純一 |
東北電力 研究開発センター |
共 |
小林 和幸 |
東京電力 電力技術研究所 |
共 |
坂部 哲也 |
中部電力 電気利用技術研究所 |
共 |
上坂 英一 |
北陸電力 地域総合研究所 |
共 |
吉岡 晴樹 |
関西電力(株) 総合研究所 新エネルギー研究室 |
共 |
加藤 悟 |
中国電力 技術研究センター |
共 |
那須 秀俊 |
四国総合研究所 負荷平準化・電力利用研究室 |
共 |
足立 和之 |
九州電力 総合研究所 |
共 |
成底 勇人 |
沖縄電力 研究開発部 |
共 |
西山 和夫 |
電気事業連合会 技術開発部 |
キーワード
和文 | 英文 |
---|---|
電気自動車 | Electric vehicle |
電池制御・管理 | Battery management technology |
鉛電池 | Lead-acid battery |
高効率運転 | High energy efficiency operation |
急速充電 | Rapid charge |