電力中央研究所 報告書(電力中央研究所報告)
報告書データベース 詳細情報
報告書番号
T96013
タイトル(和文)
夜間電力を有効活用できる電気自動車用鉛電池の2段定電流充電法の開発
タイトル(英文)
Changing EV battery system for load leveling during nighttime A study of two step constant current charging method with EV's valve regulated lead acid batteries for nighttime load leveling
概要 (図表や脚注は「報告書全文」に掲載しております)
電気事業において負荷平準化の観点から、電気自動車は夜間での充電が望まれる。夜間負荷平準化に適した充電方法の提案が重要になる。充電パターンのサイクル寿命に与える影響を、開発段階ではあるが、最も普及時に搭載されると予想されるシール形鉛電池を対象に検討した。搭載を模擬して、12V60Ahで12直列の組電池を構成して試験を行った。2段定電流電法では、定電流定電圧充電法よりも寿命が長く、8時間以内に充電できることがわかった。また、2段定電流充電法で、第1段目の電流を高率を高率化すると、正極の活物質の粒成長による軟化を抑えて、寿命が伸びることがわかった。
概要 (英文)
The charging of EV battery system will warrant to increase electric load during nighttime for the purpose of load leveling.It is necessary to propose the charging condition,which complete charging batteries within eight hours of nighttime without shortening cycle life.We evaluate the effects of charging procedure to cycle life with a valve-regulated lead acid batteries of 12V/60Ah,which will be a candidate for EV battery system in near future.The EV battery system were built up with 12 modules series-connected valve regulated lead acid batteries.The system could be charged with two step constant current within eight hours.And the charge with two constant current prolonged the cycle life than with that with constant current and constant voltage.The higher rate of the first step current in the two step constant current charging method made cycle life longer obviously,due to suppression of softening positive electrode by growth of material particles.
報告書年度
1996
発行年月
報告者
担当 | 氏名 | 所属 |
---|---|---|
主 |
池谷 知彦 |
狛江研究所リチウム二次電池プロジェクト |
共 |
岩堀 徹 |
狛江研究所リチウム二次電池プロジェクト |
共 |
三田 裕一 |
狛江研究所リチウム二次電池プロジェクト |
共 |
足立 和之 |
九州電力 |
協 |
紀平 庸男 |
狛江研究所リチウム二次電池プロジェクト |
キーワード
和文 | 英文 |
---|---|
電気自動車用電池 | electric vehicle battery |
負荷平準化 | load leveling |
2段定電流充電法 | two step constant currents charging |
シール形鉛電池 | valve regulated Pb battery |
充電電流の高率化 | hi |