電力中央研究所 報告書(電力中央研究所報告)
報告書データベース 詳細情報
報告書番号
T88007
タイトル(和文)
高燃焼度燃料ペレット内の燃焼度・発熱分布の検討
タイトル(英文)
BURNUP AND POWER GENERATION DISTRIDUTION NEAR PALLET SURFACE OF HIGH BURNUP LWR FUEL
概要 (図表や脚注は「報告書全文」に掲載しております)
軽水炉燃料では,プルトニウムが燃料ペレット中心より表面に多く生成されるため,燃料の燃焼度が増加するにつれて,燃料ペレット表面の燃焼度や発熱量が燃料ペレット中心より高くなるサーフェス・エフェクトと呼ばれる現象がある。サーフェス・エフェクトは燃料挙動解析の上で大きな影響を持つため,サーフェス・エフェクトを計算できる既開発の燃料棒詳細燃料計算コードANRBの計算結果を整理する事で,サーフェス・エフェクト簡易評価モデルを開発し,燃料挙動解析コードに組み込んだ。サーフェス・エフェクトを考慮した場合は,考慮しない場合と較べて燃料中心温度及びFPガス放出率が顕著に低減する事が示された。このサーフェス・エフェクト簡易評価モデルの利用により特に高燃焼度時の燃料挙動解析の精度向上が期待できる。
概要 (英文)
FOR LWR FUEL,MORE PLUTONIUM IS PRODUCED AT THE PELLET SURFACE THAN AT THE CENTER,SO THAT COMBUSTION AND COMBNSTION AND HEAT GENERATION ARE ALSO GREATER AT THE SURFACE. THIS CONSIDERABLE IS KNOWN AS THE SURFACE EFFECT,AND INFLUENCES FUEL PERFORMANCE EVALUATION. A SIMPLE MODEL FOR CALCULATING THE SURFACE EFFECT WAS DEVISED BY FITTING THE RESULTS OF THE ANRB CODE,(A DETAILED COMBUSTION DISTRIBUTION CALCULATION CODE). BY INCORPORATING THIS SIMPLE MODEL INTO THE FUEL PERFORMANCE EVALUATION CODE AND CONSIDERING THE SURFACE EFFECT,THE FUEL CENTER TEMPERATURE AND THE FP GAS RELEASE RATE WERE REMARKABLY REDUCED. IT IS THE REFORCE EXPECTED THAT THE ACCURACY OF FUEL PERFORMANCE EVALUATION FOR HIGH COMBUSTION CAN BE LNBANCED BY UTILIZING THIS SIMPLE SURFACE EFFECT CALCULATION MODEL.
報告書年度
1988
発行年月
1988/11/01
報告者
担当 | 氏名 | 所属 |
---|---|---|
主 |
松村 哲夫 |
狛江研究所原子力部燃料研究室 |
共 |
亀山 高範 |
狛江研究所原子力部燃料研究室 |
キーワード
和文 | 英文 |
---|---|
軽水炉 | LWR FUEL |
燃料 | SURFACE EFFECT |
サーフェス・エフェクト | BURNUP |
燃焼度 | POWER GENERATION RATE |
発熱分布 | GADORINIA-CONTAINING FUEL |