電力中央研究所

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電力中央研究所 報告書(電力中央研究所報告)

報告書データベース 詳細情報


報告書番号

T03001

タイトル(和文)

都市交通手段分担影響要因の分析とライトレールトランジット導入時の課題 -京都市をモデルとして-

タイトル(英文)

Analysis on Level of Service Factors Affecting Share of Urban Transportation Modes and Subjects for Introducing Light Rail Transit - Case Study in Kyoto -

概要 (図表や脚注は「報告書全文」に掲載しております)

鉄道・バス・自家用車分担率に及ぼす交通サービス要因の影響を明らかにするため、京都市を対象として重回帰分析によるパラメータ推定を行った。説明変数として、所要時間、アクセス・イグレス時間、駅やバス停の密度、運行本数、運賃、距離などの要因を抽出し、集計ロジットモデルによる分析を行った。その結果、運賃、駅(バス停)密度、自動車所要時間が有意となったが、鉄道・バスの乗換回数および鉄道所要時間については有意な相関はみられなかった。また乗継に伴う割高な運賃は鉄道利用が敬遠される要因になっていることが示唆された。市区町別交通手段分担率の推計値は5%以内で実績値と一致し、現況再現性が確認された。以上より、LRT導入に際しては、運賃制度を含めた都市全体の鉄道・バスとの連携強化とともに、自動車交通との機能分担が適切になされるよう鉄道と道路交通需要を誘導する施策が、持続可能な都市づくりのために必要と考えられる。

概要 (英文)

In order to make clear the relation of modal split among railways, buses and motor vehicles to service levels, parameters were estimated by multiple regression analyses for Kyoto. Several factors were selected as explanatory variables, such as times required, access and egress times, concentration of railway stations or bus stops, operation intervals, traveling expenses, and traveling distances, and analyses were conducted using the aggregate logit model. As a result, traveling expenses, concentration of railway stations or bus stops, and times required by motor vehicles were estimated to be statistically significant, but numbers of tranfers between trains or buses and times required by trains were not statistically significant. Analytical results indicate that the relatively expensive fees required to transfer trains between different sectors may result in persons avoiding selection of railway transportation. Estimated values of the share of transportation modes for each city, ward and town were within 5% of actual values, and reproducibility was confirmed. Results of this analysis indicate that integration of transport policy is required between railways and road traffic. A supplemental or connective role with existing railway systems may be essential in introducing LRT. Also, adjustment or regulation of fares, such as a zone charge system or a common charge system among public transportation including buses, would be disirable. In order to improve environmental issues toward achieving sustainable cities, integration of transport policy including charge systems would be necessary to facilitate a shift of traffic demand from cars to public transportation so that each mode would take its appropriate part in urban transportation.

報告書年度

2003

発行年月

2003/10

報告者

担当氏名所属

須永 孝隆

狛江研究所電気絶縁部

キーワード

和文英文
都市交通計画 Urban Transport Planning
交通手段分担 Modal Sprit
交通需要マネジメント Transportation Demand Management
ライトレールトランジット Light Rail Transit
地球温暖化 Global Warming
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