電力中央研究所 報告書(電力中央研究所報告)
報告書データベース 詳細情報
報告書番号
T01065
タイトル(和文)
リチウム二次電池モジュールの動的負荷時のサイクル特性評価
タイトル(英文)
Cycle Performance of Lithium Secondary Battery Module on Dynamic Stress Test
概要 (図表や脚注は「報告書全文」に掲載しております)
国家プロジェクト「分散型電池電力貯蔵技術開発」で電気自動車用途に開発中のリチウム二次電池モジュールについて、動的負荷がサイクル特性に及ぼす影響を、通常の電池性能試験に用いられる定電流法との比較から実験的に検討した。定電流法による推定サイクル寿命が1600サイクルの0.8kWh級ニッケル・コバルト系モジュール電池の1000サイクル経過時点と比較するとDSTでは、電池容量の低下が約10%にとどまること、貯蔵効率も若干低下するが92%確保できることなどを明らかにした。さらに出力特性は市街走行には問題ないが、長距離登坂時などを想定すると500サイクル経過時点で不充分となること、0.8kWh級では、適当なセル間スリット・放熱部の金属部露出などの放熱設計により、自然放冷で動的負荷によるサイクル運転が可能であることを示した。
概要 (英文)
The Japanese national "dispersed-type battery energy storage technology" project is R&D on large-size lithium secondary batteries for demand-side stationary device and electric vehicle (EV) applications. For practical use in EV applications, it is important to identify the influence of real driving environments, such as temperature changes, vibrations and dynamic stress including regenerative charging.In this paper, the influence of dynamic stress on cycle performance was investigated with 0.8 kWh modules of lithium secondary batteries compared with the constant current method. The tendency of capacity fading was almost the same as that under constant current discharge, and the cycle performance showed good results enough to apply for electric vehicles. The increase of temperature on the battery module surface was small in discharging by dynamic stress after 1000 cycles, and the performance of heat radiation showed good results without forced cooling. The decrease of power density with cycles was a little large, so it will be expected to improve its performance.
報告書年度
2001
発行年月
2002/04
報告者
担当 | 氏名 | 所属 |
---|---|---|
主 |
竹井 勝仁 |
狛江研究所リチウム二次電池プロジェクト |
共 |
宮代 一 |
狛江研究所リチウム二次電池プロジェクト |
共 |
熊井 一馬 |
狛江研究所リチウム二次電池プロジェクト |
共 |
小林 陽 |
狛江研究所リチウム二次電池プロジェクト |
共 |
石原 薫 |
狛江研究所リチウム二次電池プロジェクト |
共 |
寺田 信之 |
狛江研究所リチウム二次電池プロジェクト |
共 |
岩堀 徹 |
狛江研究所リチウム二次電池プロジェクト |
キーワード
和文 | 英文 |
---|---|
電力貯蔵 | Energy Storage |
リチウム電池 | Lithium Secondary Battery |
サイクル寿命 | Cycle Life |
電気自動車 | Electric Vehicle |
動的負荷試験 | Dynamic Stress Test |