電力中央研究所 報告書(電力中央研究所報告)
報告書データベース 詳細情報
報告書番号
Q08030
タイトル(和文)
電気自動車導入による都市環境負荷低減効果の評価
タイトル(英文)
Evaluation of environmental impact at cities decreased by popularization of electric vehicles
概要 (図表や脚注は「報告書全文」に掲載しております)
EV導入を支援する観点から、特定地域の都市でのEV導入による環境負荷低減評価や導入政策の調査を試みた。東京都23区を特定地域の例と選び、①排気ガス等の削減、②ヒートアイランド緩和効果、③省エネルギー効果について予備的な検討を行った。さらに、④EV導入のための交通政策などについて調査した。東京23区内を走行する小型貨物、バスに加えて、車両台数の多い普通乗用車をEVに代替(全走行量の83%)することで、自動車からの排出量を、CO2で75%、NOxで45%、PMで20%削減できる。EV代替に伴って排熱が減少することにより、ヒートアイランド緩和が期待できる。晴天弱風夏日の都心の気温低下量は最大0.4℃であると計算できた。EVへの代替により自動車で消費するエネルギーの40%削減が期待できる。しかし、大量に普及したEVは不安定な電力負荷となりえ、配電・系統などのインフラ整備や充電制御などの課題が生じる懸念があることが分かった。今後の都市計画,交通政策がコンパクトシティを軸として動く中,自動車から公共交通への転換が進む可能性は高い。アクセス交通として自家用かカーシェアリングによるEVの利用が1つのパターンとして想起され得る。当面は,このようなパターンを促進する導入・普及政策の立案が求められる。運輸部門の電化推進として、電気自動車の普及により、二酸化炭素排出削減、ヒートアイランド現象の緩和が期待でき、加えて、副次的効果により相乗作用によりさらなる改善が期待できると分かった。しかし、EV利用分野の拡大を期待するには、都市計画・導入政策も必要である。
概要 (英文)
We tried the negative environmental impact decrease evaluation by the EV introduction in the city in the specific region and the investigation of the introduction policy from the viewpoint that supported the EV introduction. A preliminary examination was done about the effect of vehicle exhaust emissions, the heat island relieve and energy consumption reduction were investigated with studying the transport policy etc. for EV introduction in the Tokyo 23 district as the example of the specific region. 75% of the amount of the CO2, exhaust from the vehicles can be reduced in substituting a lot of numbers of passenger car in addition to a small freight and the bus that runs in Tokyo 23 district (83% of the amount of all running), with the reductions by 45% of NOx, and 20% of PM. Because the rejection heat decreases along with the EV substitution, the heat island easing can be expected. When it was 0.4 degree or less, the amount of the temperature decrease in the center of a city of the fine weak wind summer day was computable. 40% reduction in the energy consumed with the car by substitution for EV can be expected. However, a large amount of popularizing EV would be considered to lead an unstable electric power load, it gets, and require new infrastructure preparation in the supply of electric power and the system for charging EV. In the policy of the city planning and transport in the future, a compact city is watched and expected. The transport would be conversed from private car use to public traffic policy in the future. The use of EV with the car sharing or a private vehicle will be introduced as the transport accessing to the center of the city. Now, the plan of the introduction and the popularization is requested for EV. We understood reduction of CO2 and NOx exhausts, and heating island relief will be expected by introduction of EV, and further improvement will be additionally by the secondary effect by the synergistic effect. However, the city planning and the introduction policy are also necessary to expect the expansion of the EV use field.
報告書年度
2008
発行年月
2009/07
報告者
担当 | 氏名 | 所属 |
---|---|---|
主 |
池谷 知彦 |
材料科学研究所 先進機能材料領域 |
共 |
佐藤 歩 |
環境科学研究所 物理環境領域 |
共 |
田村 英寿 |
地球工学研究所 流体科学領域 |
共 |
馬場 健司 |
社会経済研究所 地域研究領域 |
共 |
田頭 直人 |
社会経済研究所 地域研究領域 |
キーワード
和文 | 英文 |
---|---|
電気自動車 | electric vehicles |
大気環境 | atmospheric environment |
ヒートアイランド現象 | heat island phenomenon |
導入政策 | introduction policy |
環境負荷 | environmental impact |