電力中央研究所 報告書(電力中央研究所報告)
報告書データベース 詳細情報
報告書番号
N09023
タイトル(和文)
コンクリートキャスクのキャニスタ表面付着塩分量評価-室内および実環境での付着塩分量測定試験-
タイトル(英文)
Evaluation of the salt deposition on the canister surface of concrete cask - Measurement test of the salt deposition in the laboratory and the field -
概要 (図表や脚注は「報告書全文」に掲載しております)
コンクリートキャスクを用いた使用済燃料の中間貯蔵では、キャニスタの応力腐食割れが問題となっている。発銹やSCCの発生を評価するためには、冷却空気で運ばれる海塩粒子のキャニスタ表面への付着量を評価することが重要である。冷却空気は、コンクリートキャスク内に設置されたキャニスタ表面に沿って流れる。付着塩分量を測定するため、二つの試験を実施した。一つは、室内試験で、もう一つは実環境試験である。二つの試験から、付着塩分の時間変化量や加速条件が求められた。室内試験結果から、付着塩分量は、流速が大きいと大きく、試験片温度が高いと少ないことが明らかとなった。実環境試験では、気中塩分濃度が室内試験に比べ、非常に小さいため、付着塩分速度も非常に小さいことがあきらかとなった。これらの二つの試験結果の関係から、キャニスタ表面への付着塩分速度を評価することが可能である。
概要 (英文)
Concerning the interim storage of spent nuclear fuel using the concrete cask, there is a problem of stress corrosion cracking. To evaluate the occurrence of SCC or emerging rust, it is important to verify the estimation of the sea salt accumulation transported by salty cooling air on the metal canister surface. The cooling air goes up along the canister surface in the concrete cask.
To measure the deposition velocity, two kinds of test were performed. One is a laboratory test, another is a field test. The amount of sea salt deposition and acceleration factor of environment were obtained. In the laboratory test, it is found that the sea salt deposition density is higher when the air velocity is high and the temperature of the specimen is low. In the field test, it is found that the sea salt deposition density is very low because the density of the salt particle in the air was very low compared with the laboratory test. Using relation between laboratory data and filed data, it is possible to evaluate the salt deposition velocity on the canister surface.
報告書年度
2009
発行年月
2010/05
報告者
担当 | 氏名 | 所属 |
---|---|---|
主 |
亘 真澄 |
地球工学研究所 バックエンド研究センター |
共 |
三枝 利有 |
地球工学研究所 バックエンド研究センター |
キーワード
和文 | 英文 |
---|---|
コンクリートキャスク | Concrete Cask |
キャニスタ | Canister |
応力腐食割れ | Stress Corrosion Cracking |
海塩粒子 | Sea Salt Particle |
塩分付着 | Salt Deposition |