電力中央研究所 報告書(電力中央研究所報告)
報告書データベース 詳細情報
報告書番号
N04030
タイトル(和文)
コンクリートキャスクの実用化研究 -事故時の除熱試験-
タイトル(英文)
Study on Concrete Cask for Practical Use - Heat Removal test under Accident Condition -
概要 (図表や脚注は「報告書全文」に掲載しております)
二種類の実物大コンクリートキャスクを用いて、除熱試験を実施した。ここでは、除熱試験の内の事故時条件での試験結果について、記すものである。本試験では、貯蔵期間中の事故時条件として四つある給気口のうち、二つ(50%閉塞)および四つ(100%閉塞)が閉塞した場合の除熱性能に関するデータを取得した。二つの給気口が閉塞した場合、コンクリートキャスク内部に入る空気流量は減少するが、減少量は少なく、温度上昇も小さい。また、四つの給気口が閉塞した場合、二つのコンクリートキャスクで異なるフローパターンが観察された。一つのコンクリートキャスクでは、排気口から空気の流入・流出がほとんど見られなかったのに対し、もう一つのコンクリートキャスクでは、明らかな流入・流出が見られた。50%及び100%閉塞のいずれの条件でも、二つのコンクリートキャスクで全体的に温度は上昇したが、除熱性能上の安全性に問題はない。
概要 (英文)
Heat removal tests using two types of full-scale concrete casks were conducted. This paper describes the results under accident condition of spent fuel storage. In the tests, data on heat removal performance on the condition of two inlet blockage (50% blockage) and four inlet blockage (100% blockage) out of four inlets were obtained. When two inlets were closed, air flow which goes into the concrete cask decreased. But the decrease rate was small with slight increment in temperature. When the four inlets were closed, different flow patterns were observed for each concrete cask. For one concrete cask, it is observed that cooling air does not go out from the outlet. For the other cask, it is observed that outflow and inflow are obviously observed at the outlet. In both conditions, the overall temperature of the concrete casks increased but it was confirmed that the heat removal function was fully maintained.
報告書年度
2004
発行年月
2005/07
報告者
担当 | 氏名 | 所属 |
---|---|---|
主 |
亘 真澄 |
地球工学研究所バックエンド研究センター |
共 |
竹田 浩文 |
地球工学研究所バックエンド研究センター |
共 |
白井 孝治 |
地球工学研究所バックエンド研究センター |
共 |
三枝 利有 |
地球工学研究所バックエンド研究センター |
キーワード
和文 | 英文 |
---|---|
使用済燃料 | Spent Fuel |
中間貯蔵 | Interim Storage |
コンクリートキャスク | Concrete Cask |
除熱試験 | Heat Removal Test |
事故時条件 | Accident Condition |