電力中央研究所 報告書(電力中央研究所報告)
報告書データベース 詳細情報
報告書番号
M15001
タイトル(和文)
実走行データを活用したEV搭載電池の容量低下推定手法の提案
タイトル(英文)
Preliminary Analysis of Battery Degradation on Electric Vehicles by running Vehicles' internal-data
概要 (図表や脚注は「報告書全文」に掲載しております)
交通分野の省エネルギー技術として期待されている電気自動車(EV)には、劣化により電池容量が減少するという課題がある。ユーザーが日常の走行で定量的に把握することは難しい。走行中の電池電流・電圧等を収集できる取得車載計測器を試作し、これを用いて走行試験を行い、そのデータを解析して電池容量推定手法の提案を行った。
概要 (英文)
Electric vehicles (EVs) are expected to become one of the major transportation way that can save energy consumption and suppress CO2 output. EVs has a problem that the battery capacity is reduced due to deterioration. It is difficult for users to quantitatively assess the running of day-to-day. We have developed a new data acquisition instrument for collecting vehicle states (including battery current and voltage). By analyzing data of EVs driving test by using this instrument, we were proposed new estimation method of EVs battery capacity.
報告書年度
2015
発行年月
2015/08
報告者
担当 | 氏名 | 所属 |
---|---|---|
主 |
岩坪 哲四郎 |
エネルギー技術研究所 エネルギー変換領域 |
共 |
名雪 琢弥 |
電力技術研究所 電力応用領域 |
共 |
紀平 庸男 |
材料科学研究所 機能材料領域 |
共 |
池谷 知彦 |
材料科学研究所 |
協 |
渡邉 泰 |
エネルギー技術研究所 |
キーワード
和文 | 英文 |
---|---|
電気自動車 | Electric Vehicle |
リチウムイオン電池 | Lithium-ion Battery |
経年劣化 | Aging Degradation |
定電流放電曲線 | Constant-current discharge curve |
CAN通信 | Controller area network |