電力中央研究所 報告書(電力中央研究所報告)
報告書データベース 詳細情報
報告書番号
M11023
タイトル(和文)
電気自動車の性能評価技術 -電費シミュレーション基本モデルの開発-
タイトル(英文)
Development of EV Simulation -basic model for electric mileage pridiction-
概要 (図表や脚注は「報告書全文」に掲載しております)
輸送部門の省エネ・温暖化対策として期待されている電気自動車の電費シミュレーション技術開発のために、電費シミュレーション基本モデルの作成と、電池容量増加による一充電走行距離延伸の検討を行った。動力回生と高度変化を考慮した電費シミュレーションモデル実走行での速度・高度変化データおよび電費実測値(8データ、4走行経路)をもとに作成し、電費実測値に対して±10%の範囲で電費を算出できた。一充電走行距離については、電費変化の変化も考慮して、電池容量増加による一充電走行距離延伸の可能性を評価し、電池容量増加により9~10km/kWhの延伸が期待できることが分かった。
概要 (英文)
For electric mileage simulation technology development of electric vehicles (EVs) expected as energy saving and a measure against warming of a transportation section, Development of EV simulation model and evaluation of the mileage per charge by the increase in battery capacity were considered
It created based on the speed, the advanced change data, and the electric mileage actual measurement (eight data, 4 run courses) in the electric mileage simulation model real run in consideration of power regeneration and advanced change, and has computed electric mileage in 10% of range to the actual data.
About mileage per charge , the increase in battery capacity showed that change of electric mileage change was also taken into consideration, the possibility of the mileage per charge by the increase in battery capacity was evaluated, and 9 - 10 km/kWh extension could be expected.
報告書年度
2011
発行年月
2012/08
報告者
担当 | 氏名 | 所属 |
---|---|---|
主 |
岩坪 哲四郎 |
エネルギー技術研究所 |
共 |
池谷 知彦 |
材料科学研究所 |
キーワード
和文 | 英文 |
---|---|
電気自動車 | Electric vehicle |
電費 | Electric mileage |
一充電走行距離 | Mileage per charge |
シミュレーション | Simulation |