電力中央研究所

報告書「電力中央研究所報告」は当研究所の研究成果を取りまとめた刊行物として、昭和28年より発行されております。 一部の報告書はPDF形式で全文をダウンロードすることができます。

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電力中央研究所 報告書(電力中央研究所報告)

報告書データベース 詳細情報


報告書番号

L05008

タイトル(和文)

プラグインハイブリッド車導入が日本の電力需要へ及ぼす影響

タイトル(英文)

Effect of Plug-in Hybrid Electric Vehicle on Electric Demand in Japn

概要 (図表や脚注は「報告書全文」に掲載しております)

プラグインハイブリッド自動車(PHEV:Plug-in Hybrid Vehicle)は、系統電源より充電可能で数十km電気走行可能であるハイブリッド自動車のことである.最近のトヨタプリウスに代表されるハイブリッド自動車の普及ならびに高性能リチウムイオン電池の登場により、PHEVはガソリンの消費削減、CO2排出削減に貢献すると期待されており、PHEV実用化に向けた開発が行われている.本報告ではPHEVが日本に導入された際のガソリン使用削減効果、CO2排出削減効果、電力需要に与える影響について検討した.96km電気走行可能なPHEVが日本に導入された場合、年間約1億トンのCO2削減効果がある.またその時の充電電力は約800億kWh/年となり、日本の総発電量の約10%にのぼる.またPHEV96は負荷平準化にも貢献し、約3000万kWベースロードを増やす可能性を持つ.

概要 (英文)

The plug-in hybrid electric vehicle (PHEV) is a kind of the hybrid electrical vehicles, which can be charged from the electric grid, and it can provide several tens km of all-electric driving range. Due to recent introduction of a hybrid electric vehicle like TOYOTA Prius and development of an advanced battery such as the lithium-ion battery, this PHEV is expected as a good candidate to reduce oil consumption and CO2 emissions. In the present report, the potential of PHEV to reduce the oil consumption and emission in Japan is evaluated, and its influence on Japanese electric supply is estimated. This study reveals that PHEV96, which can provide 96km of all-electric driving range, has a potential to reduce the CO2 emission from the transportation field in Japan by about 40% in 2003. On the other hand, in case that all vehicles would be replaced with PHEV96, the electricity to charge PHEV96 is expected at 80 billion kWh/year, which corresponds to about 10% of all electricity in Japan. The effect of PHEV on electric load leveling is also evaluated, and PHEV96 has a potential to increase about 30 million kW of the base load electricity in Japan.

報告書年度

2005

発行年月

2006/07

報告者

担当氏名所属

日渡 良爾

原子力技術研究所新型炉領域

岡野 邦彦

原子力技術研究所新型炉領域

山本 博巳

社会経済研究所地域経済・エネルギー技術政策領域

高崎 昌洋

システム技術研究所需要家システム領域

藤井 康正

東京大学 新領域創成科学研究系先端エネルギー工学専攻

朝岡 善幸

研究企画グループ

キーワード

和文英文
プラグインハイブリッド自動車 Plug-in Hybrid Electric Vehicle
電力需要 Electric Demand
負荷平準化 Electric Load Leveling
CO2排出削減 Reducion of CO2 Emission
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