電力中央研究所

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電力中央研究所 報告書(電力中央研究所報告)

報告書データベース 詳細情報


報告書番号

384028

タイトル(和文)

大型造波水路実験による岸沖漂砂量分布形のモデル化

タイトル(英文)

MODELING OF ONSHORE-OFFSHORE SAND TRANSPORT RATE DISTRIBUTION BASED ON LARGE WAVE FLUME EXPERIMENTS

概要 (図表や脚注は「報告書全文」に掲載しております)

海浜変形予測手法を高度化するために,大型造波水路による岸沖海浜変形実験で得られた実規模,高精度のデータに基づいて岸沖漂砂量分布形をモデル化した。実規模の岸沖地形変化は室内実験結果といくつかの点で異なる特徴を持ち,これを類型化して従来からの侵食型,堆積型,中間型の前2者を二分化した新しい地形変化分類法を提案した。類型化した地形変化のバリェーションを合理的に説明するために,沖浜帯・砕波帯・波打ち帯における流体運動によって方向付けられた3つの漂砂量分布の和として全体の分布形をモデル化した。漂砂量の絶対値は底面剪断応力の1.5乗に比例することが明確となった。上記モデルを用いて海浜条件と波浪条件から岸沖地形変化の概略を簡便に推定することができる図を作成した。従来の海岸線変形モデルと組合せることによって海岸域全体の平面的な地形変化予測への適用が可能になると考えられる。

概要 (英文)

FOR IMPROVEMENT OF COASTAL CHANGE PREDICTIONMETHOD,IT IS INDISPENSABLE TO CLARIFY ONSHORE-OFFSHORE BEACH PROFILE CHANGES.HOWEVER,COASTAL ENGINEERS HAVE STRUGGLED WITH PROBLEMS ABOUT THESCALE EFFECTIN LABORATORY EXPERIMENTS AND THE INACCURACY IN FIELD OBSERVATIONS.IN A NEWLY CONSTRUCTED LARGE WAVE FLUME,WE PERFORMED EXPERIMENTS ABOUT ONSHORE-OFFSHORE BEACH PROFILE CHANGES WITH SEMI-PROTOTYPE SCALED WAVE CONDITIONS. IN THIS PAPER,PREVIOUS CLASSIFICATION OF BEACH PROFILE CHANGE WAS IMPROVED BY DIVIDING BOTH OF THE EROSION AND ACCRETION TYPES INTO TWO TYPES,RESPECTIVELY, OF WHICH ONE IS HOMO-DIRECTIONAL SAND TRANSPORT TYPE AND THE OTHER IS HETERO-DIRECTIONAL SAND TRANSPORT TYPE.TO EXPLAIN THE VARIATION OF NEW CLASSIFICATION,DIRECTIONS OF SAND TRANSPORT WERE DEFINED CONSIDERING CHARACTERISTICS OF FLUID MOTION;ONSHORETRANSPORT CAUSED BY WAVE SHOALING IN OFFSHORE ZONE,OFFSHORE TRANSPORT CAUSED BY WAVE BREAKING IN SURF ZONE AND ONSHORE OR OFFSHORE TRANSPORT CAUSED BY WAVE RUN-UP IN SWASH ZONE.PEAK VALUES OF SAND TRANSPORT RATE AT EACH ZONES ARE RELATED TO SHEARING STRESS ON THE BOTTOM AND OTHER SEVERAL FACTORS.ACTUAL PATTERN OF BEACH PROFILE CHANGE IS DECIDED BY THE RELATIVE INTENSITY OF SAND TRANSPORT RATE IN EACH ZONE.PEAK VALUES OF SAND TRANSPORT RATE AT THREE ZONES UNDER VARIOUS COASTAL CONDITIONS AND WAVE CONDITIONS ARE COMPARED,AND THE PREDICTION DIAGRAM OF ONSHORE-OFFSHORE BEACH PROFILE CHANGES IS SHOWN. COMBINING THIS MODEL WITH PREVIOUSMODEL OF COASTLINE CHANGE,THE PREDICTION OF COASTAL TOPOGRAPHY WILL BEPOSSIBLE IN FUTURE.

報告書年度

1984

発行年月

1985/03/01

報告者

担当氏名所属

清水 隆夫

土木研究所環境部水域環境研究室

斉藤 昭三

土木研究所環境部構造水理研究室

丸山 康樹

土木研究所環境部水域環境研究室

長谷川 寛

土木研究所環境部水域環境研究室

鹿島 遼一

土木研究所環境部

キーワード

和文英文
海浜変形 BEACH PROFILE CHANGE
岸沖地形 CROSS-SHORE TRANSPORT
漂砂量 SAND TRANSPORT RATE
実規模実験 PROTOTYPE SCALE
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