電力中央研究所 報告書(電力中央研究所報告)
報告書データベース 詳細情報
報告書番号
283013
タイトル(和文)
燃料ふるまい解析コードFEMAXI-IIIによるBWR燃料の解析
タイトル(英文)
ANALYSIS OF BWR FUEL BEHAVIOR BY FEMAXI-III
概要 (図表や脚注は「報告書全文」に掲載しております)
本報告ではBWR8×8型燃料棒を対象として,BWRの運転上特に重要と思われる出力履歴について,燃料ふるまい解析コードFEMAXI-IIIを用い解析した。特に燃料の基本的ふるまい,および現在のBWRの出力上昇率制限,ならし運転法,ならし効果の消失等の根拠の解明を試みた。その結果,ならし運転は,ペレットからFPガスをあらかじめ放出させ熱的に安定化させる事,及びペレットを整形させておく事によりPCMIを軽減させることがわかった。またならし効果の消失は,ペレットのFPガススウェリングと被覆管のクリープダウンが主な要因となることがわかった。
概要 (英文)
THIS REPORT DESCRIBES ANALYSIS OF BWR8X8 FUEL BY FUEL PERFORMANCE EVALUATION CODE FEMAXI-III . POWER HISTORIES AT NORMAL COMMERCIAL OPERATION WERE SELECTED AS INPUTS.FUNDAMENTAL UNDERSTANDING OF FUEL BEHAVIOR IS REVIEWED. STUDIES WERE MADE TO CLARIFY THE REASON AND THE MECHANISM OF;(1)LIMITATION OF POWER RAMPING RATE AT START-UP,(2)THE PRECONDITIONING AND FORMATION OF THE ENVELOPE,(3)THE DECONDITIONING. THE RESULTS SHOWS THAT THE EFFECTS OF THE PRE-CONDITIONING IS DUE TO;(1)THERMAL STABILIZATION WHICH IS ESTABLISHED AFTER FP GAS RELEASE DURING THE CONDITIONING PERIOD,(2)MECHANICAL RELAXIATION AND SHAPING OF THE PELLETS. THE MAIN MECHANISMS OF THE DE-CONDITIONING ARE FP GAS SWELLING OF THE PELLETS AND THE DLADDING CREEP DOWN.
報告書年度
1983
発行年月
1983/11/01
報告者
担当 | 氏名 | 所属 |
---|---|---|
主 |
木下 幹康 |
エネルギー研究所原子力部核燃料研究室 |
キーワード
和文 | 英文 |
---|---|
沸騰水型原子炉 | NUCLEAR FUEL |
燃料挙動解析コード | BOILING WATER REACTOR |
燃料破損 | FUEL PERFORMANCE |
燃料棒 | FUEL FAILURE |
ペレット被覆管相互作用 | PELLET CLADDING INTERACTION |